Naar de inhoud Naar de footer

Pré-PXL 7de jaar Kinderbegeleider

Voor wie? 

Ben jij een laatstejaarsstudent uit de A-finaliteit BZO (Basiszorg en Ondersteuning) en zie je voor jezelf een toekomst in het kleuteronderwijs? Of overweeg je een job als kinderbegeleider bij schoolgaande kinderen? Met deze Pré-PXL-opleiding van Hogeschool PXL & CVO Cursa maak jij die stap sneller en makkelijker dan je denkt! Je behaalt je diploma secundair onderwijs OK4 en proeft al van de bacheloropleiding kleuteronderwijs. 

Deze samenwerking is een ideale springplank voor jou als leerling Basiszorg en Ondersteuning (BZO) die wil doorstromen naar het hoger onderwijs. Je krijgt een combinatie van praktijkervaring, theoretische kennis en een voorproefje van de bacheloropleiding Kleuteronderwijs. Daarnaast bieden wij ondersteuning bij het zetten van deze belangrijke stappen in jouw verdere studie en carrière. 

Dit aanbod is dus specifiek voor leerlingen die in juni 2025 afgestudeerd zijn met een onderwijskwalificatie 3 in de studierichting BZO (Basiszorg en Ondersteuning).

In totaal nemen de leerlingen maximum 9 studiepunten op binnen deze Smart start samenwerking. Deelnemers die zich inschrijven voor een opleidingsonderdeel betalen inschrijfgeld. Dit is wettelijk vastgelegd en bedraagt €68,30 per inschrijving, ongeacht het aantal studiepunten (tot maximaal 10 studiepunten).

Algemene informatie over Smart start vind je hier. Lees dit zeker goed na! 

Meer informatie over het specifieke programma voor het 7e jaar kinderbegeleider is hieronder te vinden. 

Locatie:

De lessen vinden plaats in Hasselt op de campussen van Hogeschool PXL en de campus van CVO Cursa.

Waartoe leidt deze Pré-PXL opleiding? 
  • Diploma van kinderbegeleider schoolgaande kinderen
    Je behaalt de beroepskwalificaties van kinderbegeleider voor schoolgaande kinderen en kan dus met dit diploma meteen aan de slag in een buitenschoolse kinderopvang. Het is een perfecte voorbereiding voor de arbeidsmarkt!
  • Directe toegang tot het hoger onderwijs
    Behaal een onderwijskwalificatie niveau 4 en start daarna meteen in de educatieve bacheloropleiding Kleuteronderwijs of in een andere bacheloropleiding.  
  • Vrijstellingen in de professionele bacheloropleiding Kleuteronderwijs
    Via het Smart Start-programma van Hogeschool PXL kun je alvast creditbewijzen behalen voor twee opleidingsonderdelen van de professionele bacheloropleiding Kleuteronderwijs. Zo ervaar je nu al wat het is om les te volgen in een bacheloropleiding, zodat je straks vol zelfvertrouwen en goed voorbereid kunt beginnen!

Concreet aanbod 7e jaar kinderbegeleider 

1. Opleidingsonderdelen Hogeschool PXL (EB Kleuteronderwijs)

Binnen dit traject neem je twee opleidingsonderdelen op binnen de Educatieve Bacheloropleiding Kleuteronderwijs: ontwikkelingspsychologie & basisvaardigheden. Beide opleidingsonderdelen worden in het eerste semester georganiseerd. 

Binnen het opleidingsonderdeel ontwikkelingspsychologie verwerven  studenten aan de hand van opdrachten en casussen inzichten in de ontwikkelingsprocessen van jonge kinderen.
In dit opleidingsonderdeel leert de student meer over de ontwikkeling van het jonge kind, in het bijzonder de peuter en de kleuter en het lagereschoolkind, op alle gebieden, met aandacht voor verschijnselen en tendensen binnen de ontwikkeling waarbij ook de koppeling wordt gemaakt met actuele thema’s.

  • In dit opleidingsonderdeel werken studenten aan hun mondelinge en schriftelijke taalvaardigheden, onderzoeksvaardigheden, gebruik van eigen stem, spraak en expressie en ICT-vaardigheden.
  • Binnen het onderdeel taal en onderzoek staan taalcompetentie en het opzoeken, raadplegen en selecteren van wetenschappelijke bronnen centraal. Binnen taal, spraak en expressie wordt aandacht besteed aan stemkennis en -inzicht, stemzorg en stemgebruik via stem-, articulatie- en expressieoefeningen.
  • Binnen ICT leren studenten tools uit het Office 365-pakket gebruiken die nodig zijn in de opleiding en het latere werkveld. Ze maken kennis met het gebruik van Blackboard en geïntegreerde tools. Ze leren bronnen raadplegen en portaalsites voor het onderwijs te gebruiken. Ze maken kennis met tools op eigen niveau en op het niveau van jonge kinderen om te gebruiken in het werkveld. Binnen dit onderdeel wordt ook aandacht besteed aan mediawijsheid.
2. Modules kinderbegeleider schoolgaande kinderen

  • Wegwijs in de omgevings- en handelingscontext van een kinderbegeleider
  • Inzicht verwerven in de vereiste beroepscompetenties en in de opleiding
  • In kaart brengen van de eigen beginsituatie (zowel ten opzichte van de beroepsuitoefening als ten opzichte van de opleiding)

  • Helder, doelgericht en empathisch communiceren

  • Toepassen van de basisprincipes met betrekking tot verzorging, hygiëne, preventie en ergonomie

  • Herkennen van noodsituaties en er gepast op reageren
  • Eerste hulp verlenen in levensbedreigende en niet-levensbedreigende situaties

  • Constructief samenwerken in een team en met externen
  • Uitwisselen van informatie
  • Overleggen en afspraken maken
  • Feedback geven en ontvangen
  • Gepast omgaan met conflicten

  • Bewust worden van de diversiteit in de kinderopvang: gezinnen met verschillende culturele achtergronden, verschillende gezinsvormen, maatschappelijk kwetsbare gezinnen, kinderen met specifieke zorgbehoeften, …
  • Op een respectvolle manier leren omgaan met alle betrokkenen

  • Inzicht verwerven in basisprincipes van pedagogisch handelen
  • Leren kijken naar elk kind in dagdagelijkse situaties kijken: zijn welbevinden en betrokkenheid, zijn behoeften en zijn individuele ontwikkeling
  • Aanreiken van methodieken om het pedagogisch handelen af te stemmen op maat van elk kind
  • Leren observeren en reflecteren

  • Leren samenwerken met gezinnen en ouders erkennen als eerste opvoeders van de kinderen
  • Overleg met ouders
  • Ouderparticipatie

  • Leren reflecteren over visie en kwaliteit van kinderopvang
  • Verbeteren van de kwaliteit van de kinderopvang

  • Op gepaste manier zorg dragen voor de fysieke noden van schoolgaande kinderen

  • Eetmomenten organiseren en begeleiden rekening houdend met voedings- of dieetvoorschriften

  • Creëren van een aangename, hygiënische en veilige leefomgeving
  • Tijd en ruimte doelgericht leren gebruiken om de ontwikkeling van schoolgaande kinderen te ondersteunen en het werk van de kinderbegeleider efficiënter te maken

  • Globale ontwikkeling van schoolgaande kinderen stimuleren via spel
  • Creëren van een speel- en leeromgeving om bij schoolgaande kinderen intens spel tot stand te brengen

  • Inzicht verwerven in de globale ontwikkeling van schoolgaande kinderen
  • Optimaliseren van het welbevinden en de betrokkenheid van schoolgaande kinderen door positieve interacties te stimuleren en in te spelen op de sociaal-emotionele behoeften

  • Reflectiemoment over het eigen leerproces als begeleider in de kinderopvang
  • Bijsturen van het eigen handelen om het professioneel handelen voortdurend te verbeteren

  • Begeleiden en ondersteunen van alle activiteiten in een opvang voor schoolgaande kinderen zoals een beginnend beroepsbeoefenaar
  • Reflecteren over de kwaliteit van de opvang
  • Bijdragen tot het verbeteren van de kwaliteit van de kinderopvang
3. Modules AAV

Naast het opfrissen van de spellings- en grammaticaregels leer je ook gestructureerde teksten schrijven (bv. een verslag, een samenvatting, een mening, …). Je oefent steeds de vier vaardigheden: luisteren, spreken, schrijven en lezen. Je leert in deze module ook je curriculum vitae en je motivatiebrief opmaken, zodat je klaar bent voor de arbeidsmarkt.

Je leert basisbewerkingen met positieve en negatieve getallen, werken met breuken en percentages, en de regel van 3 in de eerste module (Wiskunde basis). Vervolgens komt in Wiskunde M1 vooral meetkunde aan bod. Je leert omtrek, oppervlakte en volume berekenen van vlakke figuren en leert formules omvormen. Je leert de verschillende lijnen en hoeken kennen. Je leert de stelling van Pythagoras toepassen en je leert gegevens uit grafieken en tabellen interpreteren. In de laatste module Wiskunde M2 leer je de basisbegrippen uit de statistiek kennen.

Ook in de vier modules van Engels staan de vaardigheden luisteren, spreken, schrijven en lezen centraal. Je leert je mondeling en schriftelijk uitdrukken in alledaagse gesprekken.

In deze module leer je basisvaardigheden en de juiste toepassingen voor tekst-, cijfer-, beeld- en/of geluidsverwerking. Je leert hoe je documenten kan opslaan in een cloud en hoe je ze door het aanbrengen van structuur ook vlot kan terugvinden.

Je leert in deze module meer over verschillende wetenschappelijke theorieën en hun tekortkomingen. Daarnaast leer je meer over duurzaamheid en de verschillende energiebronnen. Ook het menselijk lichaam, de biologische evolutie, erfelijkheid en voortplanting komen aan bod. Tot slot maak je ook kennis met het planetenstelsel.

In een drietal modules leer je meer over maatschappelijke thema’s, zoals politiek, armoede, diverse culturen, muziekbeleving, media, kunst … Je reflecteert in deze modules ook over je eigen handelen en leert een mening te vormen, waarin je respect hebt voor elkaar.

CONTACTPERSONEN

Alida Pierards

Opleidingshoofd Kleuteronderwijs

+32 11 77 50 63
+32 488 35 45 89

alida.pierards@pxl.be

An Dirkx

Coördinatie - Trajectbegeleiding CVO Cursa