Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

Alumna in de kijker - Annelies Havermans

 Annelies Havermans studeerde in 2006 af met een bachelordiploma secundair onderwijs (handel-burotica en PAV). Ze gaf les, maar heeft ondertussen haar eigen “Zweeds-geïnspireerde” school “A-Maze” opgericht (https://www.a-maze.school/). Hiernaast is ze ook  mama van twee én heeft ze nog twee bedrijven: B.A.S.H en Madam Online.

Hoe ziet jouw loopbaan eruit?

Ik ben afgestudeerd in 2006 en heb tot en met 2017 gewerkt als leerkracht bij Provil ION. Door een burn-out, moest ik op zoek gaan naar mezelf en wat ik wou. Uiteindelijk kwam ik op het idee om een eigen middelbare school op te richten geïnspireerd op het Scandinavisch onderwijsmodel.

Afgelopen schooljaar was ik coördinerend directeur van scholengroep Xpert, waarbij ik vooral scholen begeleidde in hun transformatieproces, in functie van de modernisering van het secundair onderwijs. Ik kreeg toen de kans om mijn eigen pedagogisch project op poten te zetten in Beringen. Sinds 1 september 2020 werken we elke dag keihard – samen met een fantastisch pionierend team, ouders én leerlingen – om de inspiratie vanuit Zweden elke dag opnieuw binnen te brengen bij A-Maze.

Naast mijn hele onderwijsavontuur ben ik ook eigenaar van twee bedrijven: B.A.S.H en Madam Online. Ik help startende ondernemers bij het oprichten van hun organisatie.

Wat doe je nu in het dagelijkse leven?

Mijn job kent geen ‘standaardweek’ en dat is maar goed ook. Ik ben een echte ‘multipotential’: ik heb brede interesses en doe graag veel dingen goed. Daarnaast heb ik een constante behoefte aan afwisseling. Er zijn drie ankerpunten in mijn werkweek: teamcoaching, de dagelijkse werking van de school en netwerking.Ik geloof in ‘vuurtorenonderwijs’: door de veranderende samenleving wil ik dat onze kinderen zich veilig voelen en dat wij die veilige haven zijn! Voorbeeldgedrag vind ik als leidinggevende belangrijk. Ik wil de veilige haven zijn voor mijn team, zodat zij die op hun beurt kunnen zijn voor de leerlingen. Verder hou ik me bezig met de dagelijkse werking van de school.

Tot slot is netwerken belangrijk: de buitenwereld moet weten waarvoor onze school staat. A-Maze wil een open leer- en groeiplek worden in, van en voor de buurt. Dat kan bijvoorbeeld door het organiseren van flexibele co-working spaces voor ouders,  ondernemers, studenten, … Na corona dromen we van een levendige buurtbar die uitgebaat wordt door jongeren, van (startende) ondernemers om samen challenges aan te gaan, van een samenwerking met een ouderen- en kinderwerking, van open ateliers waar je na de schooluren kan werken en leren.  Daarnaast worden verschillende samenwerkingen opgezet met scholen en organisaties, waaronder Hogeschool PXL, De MET en Microsoft.

Hoe verliep je studentenperiode?

Die was heerlijk,  ook al moest ik keihard werken. Toen was ik al erg geëngageerd. Vanaf dag 1 kon je me vinden bij de studentenvereniging Prominos en in mijn laatste jaar bij studentenclub Dionysia.

Ik koos zeer bewust voor de vakkencombinatie handel-burotica-PAV omdat ik op die manier mijn veelzijdigheid en enthousiasme kon combineren met het ondernemende. Die combinatie zorgt nog steeds zeer veel ideeën. Het geeft me de mogelijkheid om mezelf voortdurend te blijven ontwikkelen. Een leven lang leren zit er bij mij ingebakken!

Wat was de grootste troef van je opleiding bij PXL-Education?

Netwerken is ‘lerensbelang’, door te netwerken leerde ik de wereld beter begrijpen. Het is enorm belangrijk bij het creëren van nieuwe kansen. We zijn sociale wezens, een mens kan niet zonder anderen en op die manier leren we elke dag van elkaar.

Wat is het belangrijkste dat je van je studies is bijgebleven?

Reflecteren! Dat was hét woord van de opleiding, tot vervelens toe. Pas na mijn burn-out ben ik tot het besef gekomen hoe belangrijk dit woord eigenlijk is.

Wat zijn je beste herinneringen aan je studententijd en aan Hogeschool PXL?

Dat zijn er verschillende: de nabijheid en toegankelijkheid van de docenten, het oprichten van het studentenbedrijf, destages en de activiteiten met Prominos.

Wat was je favoriete plekje @Hogeschool PXL en in Hasselt?

De ‘koepel’ op de derde verdieping, liefst bij mooi weer op het terras. Daarnaast zat ik  tijdens mijn laatste jaar op kot in de PXL-studententoren en daar horen mooie herinneringen bij. Niet te vergeten … het studentenrestaurant, altijd lekker eten!

Welke docent inspireerde je het meeste en waarom?

Hanne Rosius: ze leerde me les te  geven als inspirator. Het is oké als ik niet alle antwoorden in handen heb en het is ook leuk  om samen op zoek te gaan naar de verschillende mogelijkheden. Verder leerde Hanne me vakdoorbrekend lesgeven én kijken.

Ze was ongelooflijk geduldig om iedereen te prikkelen voor actualiteit, want dat was wel een ‘dingetje’. Haar enthousiasme kent geen grenzen en haar creatieve brein is er eentje om jaloers op te zijn. Zij heeft de zaadjes van mijn eigen pedagogisch project mee helpen planten. Tot op vandaag ben ik haar hiervoor nog steeds dankbaar!