Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

Alumnus in de kijker - Benoit Ramaekers

  • Voornaam: Benoît
  • Naam: Ramakers                  
  • Leeftijd:  30
  • Gezinssituatie: Ik ga binnenkort samenwonen met mijn partner
  • Diploma secundair onderwijs: Kantoor (bso)
  • Hoger behaald(e) diploma(‘s): Bachelor Lager onderwijs 
  • Wanneer ben je afgestudeerd als leraar @Hogeschool PXL?  Juni 2020, tijdens de coronapandemie
  • Huidige job? Leerkracht bij KIDS Hasselt en Brussel (dovenscholen)

Hoe ziet jouw loopbaan eruit?

Ik geef les aan dove kinderen, zowel in Brussel als in Hasselt.  Op woensdag en vrijdag sta ik in Brussel voor een klas met 5 dove kinderen die tussen 10 en 12 jaar oud zijn. Op dinsdag sta ik in het eerste leerjaar en bij de dove kleutertjes. Op maandag en donderdag werk ik in Hasselt en geef ik les aan dove pubers van 12 – 21 jaar (verlengd middelbaar)  Dit is mijn tiende schooljaar, een jubileum 😊

Verder heb ik zeven jaar voor de VRT gewerkt als coördinator van toegankelijkheid  en events.

Wat doe je nu in het dagelijkse leven? Hoe ziet een “standaard”werkweek eruit? Hoe heb je dit verwezenlijkt? (Omschrijving van je huidige job; wie/wat heeft je hiertoe gebracht, wie/wat was je inspiratiebron, …)

Mijn job is zo gevarieerd dat geen enkele dag hetzelfde is. Ik hoop mijn leerlingen vooral te inspireren: ondanks hun beperking kunnen ze alles!  Nothing is impossible. Ik leer mijn leerlingen om te gaan met hun eigen doofheid, door er voor hen te zijn, ze oplossingsgericht te laten nadenken en in aanraking te laten komen met de hulpmiddelen of met de tolk VGT (Vlaamse Gebarentaal) tijdens de lessen Dovencultuur en VGT.

Een van mijn leerkrachten was zelf doof. Ook mijn collega’s die veel ervaring hebben met dove kinderen zijn mijn inspiratiebronnen. Nu heb ik zelf heel wat ervaring in het onderwijs en kunnen we goed naar elkaars noden luisteren in functie van de dove leerlingen.

Hoe verliep je studentenperiode? 

Mijn studentenperiode was heel fijn, ik combineerde de opleiding met een job in het onderwijs. Het contact met de medestudenten was ook erg gemoedelijk en respectvol.  We horen mekaar nog regelmatig.

Wat was de grootste troef van je opleiding bij PXL-Education?

Flexibiliteit! PXL gaf me specifieke vrijstellingen, zoals voor muziek en Frans. In de plaats daarvan, volgde ik voor evenveel studiepunten een cursus VGT in Mechelen en het vak ‘Dovencultuur’. Hierdoor heb ik enorm veel bijgeleerd.

Verder mocht ik al mijn mondelinge examens afleggen in mijn eigen taal, VGT. Ik heb voor die examens mijn tolk VGT ingeschakeld, die alles naar het Nederlands vertaalde. Fijn!

Wat is het belangrijkste dat je van je studies is bijgebleven?

De docenten, ze waren in staat om ‘normaal’ om te gaan met mijn beperking. Dit gold ook voor mijn medestudenten. Die gaf mij af en toe kopieën door van wat er gezegd werd. We hielpen elkaar, het was een warme groep! Buiten de schooluren spraken we af om bij te praten of eens samen een activiteit te doen.

Wat zijn je beste herinneringen aan je studententijd en aan Hogeschool PXL?

Dat waren de verplichte zwemlessen die bij de opleiding hoorden. Ik hoor dus helemaal niets als ik ga zwemmen. Wanneer de docent iets zei, tikten mijn medestudenten me automatisch aan.  Naast de docent stond er ook een tolk VGT die alles vertaalde, midden in het zwembad.

Wat was je favoriete plekje @Hogeschool PXL en in Hasselt?

Wat PXL betreft, waren mijn favoriete plekken de catering vanwege het lekkere eten en de bib. Daar kwam ik tot rust en kreeg ik veel inspiratie en energie voor mijn lessen.

Domein Kiewit is in Hasselt mijn favoriete plek. Door mijn doofheid, ben ik extra gevoelig voor de vele prikkels rondom mij. In het domein vind ik rust. Het was ook de plaats waar de eerste date met mijn huidige partner plaatsvond. Het domein betekent dus veel voor mij.

Welke docent inspireerde je het meeste en waarom?

Els Huygens: ze was mijn eerste contactpersoon toen ik met een bang hartje aan de opleiding begon. Ze verwelkomde mij met open armen, heel tof! Verder was ze in staat om goed te luisteren naar mijn noden en paste ze zich ook aan waar nodig. Ze stond ook open voor mijn feedback en omgekeerd. Mevr. Huygens dacht kritisch na en gaf ook les op die manier.

Wat is je beste advies voor onze studenten PXL-Education? (Enkele voorbeelden: studeertip, een levensvisie, jouw sleutel voor succes, …) 

Mijn levenvisie is: alles komt goed! Ik geloof hier oprecht in. Soms had ik ook extra stress voor de examens of zag ik ertegenop door de combinatie met mijn job. Toch bleef ik doorbijten.

Blijf ook volharden om je doelen te bereiken. Ik wou bewijzen dat ik ondanks mijn doofheid ook mijn steentje kan bijdragen aan de maatschappij. Door mijn diploma is dat gelukt. Ik heb bewezen dat ik niet ‘dom’ ben.  Dit is de boodschap voor iedereen met een beperking. Je kunt meer dan je zelf denkt!